آموزشکده علم ایران

کمیاب ترین های برترین های دنیا

آموزشکده علم ایران

کمیاب ترین های برترین های دنیا

بررسی رابطه منبع کنترل (درونی- برونی) با عزت نفس

بررسی رابطه منبع کنترل (درونی- برونی) با عزت نفس

بررسی رابطه منبع کنترل (درونی- برونی) با عزت نفس دسته: روانشناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 69 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 100

عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود و منبع کنترل دارای دو بعد است کنترل درونی (ما بر سرونوشت خود کنترل داریم و دلیل شکست ما و موفقیت هایمان خود ما هستیم) منبع کنترل بیرونی( ما بر سرنوشت خود کنترل نداریم و دلیل شکست ما و پیروزی ما سرنوشت و بخت

قیمت فایل فقط 2,000 تومان

خرید

فهرست مطالب

 چکیده تحقیق                                                                                           1

مقدمه                                                                                                               3

1- فصل اول                                                                                                  11-8

1-1- بیان مسئله                                                                                               9

1-2-        اهمیت پژوهش                                                                                      9

1-3- هدف پژوهش                                                                                              9

1-4-سوالات پژوهش                                                                               10          

1-5-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها                                                10

1-5-1- منبع کنترل                                                                                             10

1-5-1-2-تعریف عملیاتی                                                                                11         

1-5-2-عزت نفس                                                                                            11           

2- فصل دوم                                                                                                 63-12

پیشینه نظری                                                                                          13

2-1- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناسان  در باره ی عزت نفس                       13                                        

2-1-1- نظریه جیمز                                                                                        13

2-1-2- نظریه مید                                                                                          14

2-1-3- نظریه کولی                                                                                  15                 

2-1-4- نظریه روزنبرگ                                                                  17                        

2-1-5- نظریه سالیوان                                                                    18              

2-1-6- نظریه هورنای                                                                    20               

2-1-7- نظریه آدلر                                                                                     21              

2-1-8- نظریه راجرز                                                                     23                          

2-1-9- نظریه مزلو                                                                              26

2-1-10-نظریه ی آلپورت                                                          27      

2-1-11-نظریه ی دیگر روانشناسان                                                           28                       

2-1-12-عزت نفس و غرور                                                                       30    

2-1-13-نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس                                      38

2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان                                      41

  2-1-15-کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس                                           42

  2-2-منبع کنترل                                                                                         44

  2-2-1-رویکردها و نظریه های متفاوت درباره منبع   کنترل                              45                   

  2-2-2-مفاهیم اساسی نظریه یادگیرِی اجتماعی                                                48

  2-2-3-تفاوت های فردی                                                                           53 

  2-2-4-کنترل                                                                                            53

  2-2-5-واکنش در برابر از دست دادن کنترل                                                   54

  2-2-6-منبع کنترل                                                                                      56

  2-2-6-1-منبع کنترل درونی                                                                         57

  2-2-6-2-منبع کنترل بیرونی                                                                         58

  2-2-6-3-ویژگی های افراد با منبع کنترل درونی                                              60  

  2-2-6-4-ویژگی های افراد با منبع کنترل بیرونی                                               62

  2-2-7- تصور راتر در باره انسان                                                                          63

3- فصل سوم                                                                                                73-66

3-1 – طرح پژوهش                                                                                              67

3-2- جامعه ی مورد پژوهش                                                                      67        

3-3- نمونه روش نمونه گیری                                                                              67

3-4-ابزارتحقیق                                                                                       67

3-4-1-آزمون منبع کنترل                                                                                      67   

3-4-2-آزمون عزت نفس                                                                                      69

3-5-روش اجرای پژوهش                                                                                    72

3-5-1-اجرای اصلی                                                                                              72

3-6-1-روش آمار                                                                                               72

4- فصل چهارم                                                                                                 78-73

تجزیه و تحلیل آمارِِِی                                                                                             74

4-1-یافته های مربوط به سوال پژوهش                                                               74

فصل پنجم                                                                                                       81-79

5-1-بحث و نتیجه گیری                                                                                     81

5-2-پیشنهادات                                                                                                   82

منابع                                                                                                                    83 

ضمائم                                                                                                                   100-86                     

چکیده تحقیق

    پژوهش حاضر٬ با نام « بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس » که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوت  منبع کنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر , انجام شد.

    منبع کنترل که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر ,افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمدهای در به حد اکثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای دارای منبع کنترل بیرونی٬ فکر میکنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد.

    عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.

    جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان بوده و نمونه انتخاب شده نیز 60 نفر از دانشجویان که شامل 30 دختر و 30 پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.

   روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای دو متغییر بوده که هر کدام نیز دارای دو بعد بودند روش خی دو بود.

   نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:

   1-بین عزت نفس ومنبع کنترل دختران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداری وجود ندارد.

   2-بین عزت نفس ومنبع کنترل پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداری وجود ندارد.

   3-بین عزت نفس دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداری وجود ندارد.

   4-بین منبع کنترل دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداری وجود ندارد.

 مقدمه

در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش می شود.

ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.

در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و ... شود (بیابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).

عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر[1] 1930، آلپورت[2] 1937، راجرز[3] 1959، سالیوان [4] 1953، طارن هورنی [5] 1937، جیمز [6] 1890 ، مازلو[7]، 1970) از میان افراد طارن هورنی 1937 روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.

فرنچ[8] (1968)  و ارگو[9] (1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.

جورج کلی[10] 1955 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2)

در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (1954) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.

فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (1954) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.

یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجماعی راتر منبع یا مکان کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، 1972، ص 28).

ایستین و کوموریت (1971) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .

آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از دانشگاه ها انجام شده است.


قیمت فایل فقط 2,000 تومان

خرید

رسانه های آموزشی بیمار در مورد بهداشت فردی

الان با خیال راحت روی مطلب مورد نظر کلیک کنید تا دانلود شود برای شما


عنوان مطلب آموزشی


ایمنی در بهداشت کار با پرتو ها


نحوه صحیح جابجایی صحیح بیمار


ارگونومی در کار با رایانه

دانلود رایگان بسته های آموزشی اداری و دستگاههای اجرایی ایران

با تشکر ویژه از کمکی که به سایت خودتان از طریق پرداخت مبلغ داشته اید

به عرض می رسانیم تمام لینک های مقالات را در اختیارتان گذاشته ایم



امنیت وحفاظت اطلاعات

برقراری ارتباط موثر در خانواده ومحیط کار

آشنایی با قوانین ومقررات کار با دستگاه های پرتوزا : (افزایش سنوات خدمتی - تعیین گروه ۲ - قواعد کار با پرتو - معاینات پزشکی )

قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

جزوه آموزشی حسابداری تعهدی

ارتباط موثر مذاکره موفق

قانون حمایت خانواده

کتاب فرایندهای بالینی

مراقبت از نوزاد سالم

نظام  حسابداری بخش عمومی

تفکر خلاق

تکنیکهای افزایش سرعت کارایی در بانکهای اطلاعاتی

دوره مقدماتی حفاظت دربرابر اشعه ( بسته اول  *  بسته دوم * بسته سوم *  بسته چهارم   *   بسته پنجم  *  بسته ششم )

دوره آموزشی توجیهی بدو خدمت کارکنان

روش استفاده از داروها وتداخلات دارویی

راهنمای بهداشت حرفه ای در عملیات ساختمانی

راه های طلایی کاهش مصرف آب

حقوق اداری

آشنایی با نحوه عملیات دریافت وپرداخت منابع ومصارف دانشگاه علوم پزشکی

آشنایی با فرآیند برگزاری مناقصات

اشکال رایج دارویی ودسته بندی داروها

اداره امور دفتری

مبانی سازمان ومدیریت

راهنمای بهداشت حرفه ای در آرایشگری بانوان

اصول آداب وتشریفات گام

آشنایی با ایین نامه آموزش دوره دکتری عمومی

آسیب شناسی (جلد دوم)اختلالات خلقی

ثبت اسناد و گزارش نویسیدر اورژانس پیش بیمار

آشنایی با امور خدمات ۳

شفافیت سلامت اداری

مدیریت کالا و خدمات

سلامت و ایمنی کار

مدیریت مشارکتی

اشنایی با طرح طبقه بندی مشاغل

ICU

ایمنی در انبار

مهار اپیدمی ۲

منبع آمون اصول الایزا

مقاله نویسی

سلامت روان

درمان اختلالهای اضطرابی

تکنیکهای خلاقیت

روابط عمومی وتکنیکهای رسانه ای

اصول و روش بایگانی

استاندارد سازی

آشنایی با امور خدمات

مدیریت تغییر

نحوه بررسی واعطای مجوز محصولات غذایی فراسودمند

آفات وبیماریهای مهم درختان وراه های مبارزه باآن

اصول مبانی شبکه

مهار اپیدمی دخانیات۱

آشنایی با بیماری ایبولا

استانداردهای حسابداری بخش عمومی(شماره۴و۵و۶)

مدیریت مشارکتی

پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان وجوانان (۲)(صفحات مورد مطالعه جهت آزمون از صفحه ۱۵۴ به بعد می باشد )

رفتار سازمانی

استانداردهای حسابداری بخش عمومی ۱و ۲ و ۳

آشنایی با لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی در بیمارستانها

شیوه های اقناع و تبلیغ

آشنایی با نحوه عقد قرارداد و نظارت بر عملکرد

خلاصه سازی مکاتبات و نوشته های اداری

تکنولوژی هانی پات و هانی نت

راهنمای ارزشیابی منابع علمی مراکز تحقیقاتی

شیوه نامه آموزشی نقل و انتقالات دانشجویان

دوره توجیهی بدو خدمت کارکنان

دفتر گزارش شناخت دوره توجیهی بدو خدمت

آشنایی با نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان شرکتی

ابزارهای مدیریتی ویندوز سرور

مهارت های راهبردی نرم افزارهای کاربردی در کتابخانه

بیماریهای روان پزشکی بزرگسالان

آشنایی با تصفیه خانه مراکز درمانی

انبار و جایگاه آن در سازمان

آشنایی با  نگهداری  درخت و درختچه های زینتی 

خرید خدمات مشاغل پرستاری وخدمات عمومی

مدیریت خرید وتدارکات در سازمان

تیم سازی و شیوه کار گروهی

آشنایی با دستورالعملهای تجمیع بیمه ای

راهنمای آموزش شیوه زندگی سالم به جوانان و نوجوانان

اخلاق حرفه ای

قانون کار

تزریقات ایمن و زنجیره سرما

آشنایی با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت

چگونگی احتساب خدمت مشمولین ضریب k

 نمایه سازی و منابع چاپی

دستورالعمل جامع بهداشت معدن کاران

اصول سخنوری

آزمون مبانی اپیدمیولوژی

شناسایی گیاهان مقاوم به خشکی مناسب در فضای سبز

آشنایی با اتوماسیون اداری

مدیریت  استرس (بهداشت روانی کارکنان)

سرویس و نگهداری دیگهای بخار و دستگاه های آب

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

آشنایی با پایگاه های جستجو

ارتباطات رسانه ایی در روابط عمومی

استاندارد برنامه ریزی و طراحی بخشهای داخلی جراحی عمومی در بیمارستان ایمن جهت:

۱-تاسییسات مکانیک بخش بستری

۲-تأسیسات برق بخش بستری

۳-معماری بخش بستری .

آشنایی با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت

آشنایی با شاخصها ومحورهای سامانه جامع پژوهشی کشور

اصول پایه نگارش مقالات

پیشگیری از کم تحرکی در دانش آموزان

دانستنیهای ضروری در کاربرد دارودر دندانپزشکی

راهنمای  اندازه گیری فشارخون

شیوه نامه ی کار با سامانه ی مدیریت آنلاین مجلات دانشگاه

ارتباطات رسانه ایی در روابط عمومی

آشنایی با آیین نامه ی تسهیلات آموزشی دانشجویان

اصول بایگانی

اصول پایه ی نگارش مقالات

بهره وری نیروی انسانی

شیوه های نوین انبارداری

آشنایی با اصول بهره وری

مدیریت جلسات

جزوه آموزشی امور خدمات ۲ 

پیشگیری از رفتار مخاطره آمیز در نوجوانان و جوانان

(صفحات ۱۸ تا ۱۵۲(فصل اول تا پایان فصل هفتم ) از کتاب پیشگیری از رفتار مخاطره آمیز نوجوانان و جوانان ( سنین بلوغ) جهت آزمون  عمومی "پیشگیری از رفتارمخاطره آمیز  نوجوانان و جوانان ۱ " بایستی مطالعه شود.)

فناوری اطلاعات در مدیریت(فصول اول ،دوم و سوم مد نظر میباشد.)

آشنایی با امور نقلیه سطح ۱

استاندارد برنامه ریزی و طراحی اورژانس بیمارستان ایمن:

پیوست۱

پیوست۲

پیوست۳

اطفاء حریق پیشرفته

جستجو و بازیابی علمی و ورود به سامانه جامعه پژوهش کشور(پیشرفته(

بهداشت شغلی در صنایع کوچک۲:

صافکار                    تعویض روغنی                   تراشکاری                    جوشکاری

اصول حسابداری power point                        اصول حسابداری   pdf(  همکار محترم موضوع هر دو بسته ی آموزشی اصول حسابداری یکی بوده و فقط فرمت آنها متفاوت میباشد)

راهنمای کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی در کارهای اداری

مدیریت دانش و دانشگران

۱-آشنایی با دستور العمل های برنامه تحول نظام سلامت

۲-اطلاعیه های مربوط به برنامه تحول نظام سلامت

از نوشیدنیها چه میدانید؟

راهنمای کشوری نظام مراقبت بیماریهای منتقله از غذا

آشنایی با مقررات مربوط به معاینات سلامت شغلی

بهداشت شغلی در صنایع کوچک:

پیوست ۱

پیوست ۲

پیوست ۳

پیوست ۴

پیوست ۵

مبانی سلامت اداری

روابط کار

هدفمندسازی یارانه ها

روشهای کارتیمی و حل مسئله

فرهنگ سازمانی و ارتباط موثر در سازمان

فرهنگ و رفتار اداری سطح۱

رمان عالی برای خوندن

(خب ..دوستای عزیزی که تو رمان حس بی رحم حسابی همراهیم کردن...واسه قدردانی و خالی نبودن عریضه همچنینمشغول تایپ شدم یوهویی !!! بعد این از آب درومد...!حالا نمیدونم باز تونستم حسو برسونم یا نه....اما خب اونایی که گفتن دستمون خالی میشه باید اطلاع بدم که نوگران نباشین...هرچن وخ یه بار از این کوتاهاش رو میکنم و یه مورد دیگه برا اشنایی بیشتم با قضیه ! مُحلل یعنی حلال کننده ی زن و شوهری که سه بار طلاق گرفتن و نمیتونن باز ازدواج کنن !اونایی که میدونن ، خب جزئیات نمیخواد که بگم...اونایی ام که نمیدونن...باز بپرسین توضیحات شرعی تر میدممنتظر نظراتون هســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتم )

لیلا قاشق را پرت کرد و عاصی از دست ابراهیم ، نالید : آخه من با تو
چیکار کنم...

خودش را از پیش سفره کنار کشید و تکیه به دیوار زد.ابراهیم نگاهش را
پایین انداخت و سعی کرد لب و لوچه اش را جمع کنم تا سوپ را درست قورت بدهد.اما
خواسته و ناخواسته سوپ آبکی از لای زبانش در میرفت و میریخت.لیلا گره ی روسری
سیاهش را زیر گلو محکم کرده بود و ابراهیم نمیفهمید چرا بعد 40 روز هنوز لیلا سیاه
پوش است!

لیلا دستش را تکیه گاه سرش کرد و بغض خفه ای که داشت کم کم رو شد.اشک
شوری دیدش را تار کرد و از گونه های لطیفش، روی قالی رنگ و رو رفته افتاد.هق زد و
گله هایش را بر سر ابراهیم کوبید:چرا طلاقم نمیدی! تورو به همین امام زاده قسم
...بیا طلاقم بده بذار یه خاکی تو سرم بریزم...نخواستم..محلّل نخواستم...!

نگاه تلخش را از ابراهیم گرفت و دست به اسمان بلند کرد و زجه زد: اخه
خدا...دردم کم بود؟امیرمو که ازم گرفتی...این نکبت کیه که انداختی تو روزگارم...

دوباره زل زد به چشمان ابراهیمی که هنوز مشغول جمع کردن سوپ در دهنش
بود.خم شد و عاجزانه زمزمه کرد: طلاقم میدی؟

ابراهیم سرش را بلند کرد و چشمان میشی لیلا را از نظر گذراند.خندید و
دندان های مصنوعی اش خودنمایی کردند.با صدایی بچه گانه گفت : مریم...؟

و قاشقش را با هزار زحمت بالا اورد تا دوباره درست سوپ خوردن را
امتحان کند.اما لیلا نالید و عصبی تر شد.با پشت دست به قاشق زد و دست ابراهیم در
هوا معلق ماند.لیلا فریاد کشید: من مریم نیستم...مریم مرد...توروارواح همون مریم
ات منم به کشتن نده تو این خونه! بیا طلاقم بده ابراهیم...التماست میکنم...

ابراهیم گیج و منگ به لیلایی که چند لحظه داد میزد و کمی بعد التماس
میکرد خیره شد.لیلای ترو تازه ای که از ابراهیم چندشش میشد و حتی تصور نمیکرد از
آن خانه ی اعیانی امیر ،به آلونک ابراهیم کشیده شود.از جا بلند شد و چادر سیاهش را
برداشت.با حرکتی سریع چادر را به سر انداخت و ابراهیم و کاسه ی سوپ را در خانه رها
کرد.کفش های پلاستیکی سیاهش را پوشید و به هوای خانه ی برادر از آلونک بیرون
زد.اشک گوشه چشمانش مانده بود و گه گدار پایین سر میخورد.دماغش را بالا کشید و به
قدم هایش سرعت داد.کوچه های غریب را پشت سر هم طی میکرد تازودتر به منزل برادرش
برسد.بالاخره وارد خیابان اصلی شد و دستی برای تاکسی تکان داد.یک پراید زرد رنگ
چند قدم جلو تر ایستاد و لیلا دویید.صدای مزحکی که از کفش های پلاستکی هنگام دویدن
خارج میشد خجالت زده اش میکرد.زود داخل تاکسی نشست و عقب کشید تا مسافر بعدی سوار
شود.دختری هم سن وسال خودش کنارش نشست و تاکسی راه افتاد.نگاه لیلا به سمت لباس
های دختر برگشت...النگو هایش...موهای مش کرده و رژ لب براق...مانتوی نارنجی و
شیکش...لیلا چادرش را جمع تر کرد و گره ی روسری را مهکم تر !یواشکی باز به دختر
کنارش نگاه انداخت...با خود گفت خیلی هم خوشگل نیست! لب هایش را تر کرد و به تصویر
خودش در اینه ی تاکسی خیره شد.لبخند زد وقتی خودش را در قیافه سر تر از دختر دید و
مغرورانه از او چشم برگرداند.اما لحظه ای که تاکسی ایستاد و لیلا پول چروکیده اش
را از جیب دراورد و دست راننده داد ، کم کم خجول شد و سعی کرد طوری پیاده شود که
صدای کفش هایش به گوش نرسد.اما گیر کردن چادرش و کشیده شدن گردنش به سمت داخل کافی
بود تا دختر پوزخند بزند و لیلا شرمگین تر در تاکسی را بکوبد.

زود از وسط خیابان دوید و توی کوچه رفت.قدم هایش را اهسته تر کرد تا
در کوچه ی خلوت خانه ی برادر سروصدای کفش هایش نپیچد!بالاخره کنار در رسید و زنگ
آیفون تصویری را به صدا دراورد.چادر را روی صورتش کشید تا کمتر تشخیص داده
شود.همین سبب باز شدن در و صدای زن داداشش بود که میگفت:

ـ سعید؟
لیلا جوابی نداد و منتظر شد.صدای زن داداش رنگ عوض کرد و پرسشگرانه
گفت:

ـ کیه؟
لیلا باز جواب نداد و چادرش را به دندان کشید.با فاصله ی چند ثانیه زن
داداش چاق کنار در آمد و فس فس کنان رو به لیلایی که پشتش را برگردانده بود گفت:

ـ بله؟ بفرمایید..؟
لیلا برگشت و چادر را کنار زد.زن داداش نگاه تمسخر امیزی انداخت و
گفت:

ـ اِ لیلا تویی!
ـ اومدم،اگه داداش خونه است،...
ـ ببین دختر ...شوهرت که سه طلاقه ات کرد و بعدم رفت سینه ی
قبرستون...خودتو بدبخت کردی...واسه زندگی من نقشه نکش دیگه....برو تا سعید نیومده
و خونه رو روی سرمون خراب نکرده...برو..

با دستش اشاره کرد که لیلا دور شود اما مگر میشد از امید آخر دل
کند!لیلا ملتمسانه گفت:

ـ زن داداش توروقران...من تو اون خونه میمیرم....بذار با سعید حرف
بزنم شاید تونست کاری کنه

ـ کسی که شوهر داری بلد نباشه حقشه از این چیزا بکشه!‌چی کم داشتی مگه
با ناز و ادا زرت و زورت طلاق میگرفتی؟برو پی کارت تا سعیدم مثل شوهرت به کشتن
ندادی..

خواست در را ببندد که لیلا دستش را به در کوبید و باز التماس کرد:
ـ تورو جون بچه هات قسم ...بذار باهاش حرف بزنم...زن داداش...زن
داداشـ..

حرف هایش با صدای بسته شدن در نا تمام ماند.گریه اش شدت گرفت و روی
پله ی پایین در نشست.آفتاب ظهر ،خون را در رگ میجوشاند.لیلا بی جان تر از قبل بلند
شد و پا جنباند تا برود.چادرش را بالا اورد و از جوب رد شد.بی هوا خیابان هارا رد
میکرد و از کنار هیاهوی مردم میگذشت.سکوت وحشتناکی که وجودش را گرفته بود مجال فکر
کردن نمیداد و فقط تصویر خانه ای که محکوم به زندگی تا ابد در آن شد را ، جلوی
چشمش می اورد.بعد از ساعتی سرگردانی ، ناخوداگاه به کوچه هایی که رقص فقر در آن
دیده میشد ، رسید.خانه ی ابراهیم ته کوچه بود.با اخرین توانی که داشت سمت خانه
رفت.گه گدار چشم هایش را میبست و در فضای بغضش نفس میکشید.بالاخره کنار در آهنی
رسید و از باز بودنش تعجب کرد.اخم هایش توی هم رفت و داد زد:

ـ ابراهیم..؟
صدایی نیامد! اثری از حضور ابراهیم حس نمیشد.لیلا نگران تر سر چرخاند
و به ته کوچه خیره شد.زنی که سبزی خریده بود همراه بچه ی بغلش از کوچه رد میشد و
پسرکی دوچرخه سوار.لیلا مشکوک و نگران وارد خانه شد و باز ندا داد:

ـ ابراهیم...؟
سکوت خانه را قورت داده بود و صدای مریم حریفش نمیشد.بی توجه به صدای
کفش هایش داخل کوچه دوید و به امید دیدن ابراهیم چشم چرخاند.نبود! دوباره دوید...سر
کوچه رسیده بود و کوچه ی دیگری را دید میزد که ناگهان صدای خش دار اشنایی دلش را
لرزاند:

ـ مریم...؟
لیلا برگشت و به ابراهیم که با قدم های نا متعادل سمتش می آمد خیره
شد.خشمگین صدا زد:

ـ کجا رفتی...؟ مگه نگفته بودم از خونـ..
زبانش در دهان نچرخید وقتی دمپایی های آبی رنگی که پای ابراهیم بود را
دید . اب دهنش را قورت داد و متعجب پرسید:

ـ پس کفشات کو...!
ابراهیم خندید و دندان های مصنوعی اش باز خودنمایی کردند.چشم هایش در
قاب صورت چروکیده اش خط شدند و پیشانی اش چین افتاد.با صدای لرزان و گرفته ای
کلمات را انتخاب کرد و گفت:

ـ فروختم...برات...لباس...خریدم!
از داخل نایلون سیاهی که در مچ اش انداخته بود پاچین گل گلی و گشادی
بیرون کشید و روبه روی لیلا نگه داشت.

لیلا ماتش برد.به لباسی که در دستان ابراهیم بود نگاه انداخت و گلویش
سوخت.لب تر کرد تا چیزی بگوید اما ابراهیم زود تر جلو آمد و گفت:

ـ بریم ..سوپـ..بخورم..؟!



براى کشـــ ـــتن یــــ ــــک زنــــ
نیــازى نیــست
فــ ــریآد بزنى!
تَـــــ ـــــرکش کنى!
رویــ ــایــش را بــدزدى!
یا به او خیـآنـت کنى!
براى کشـــ ـــتن یــــ ــــک زنــــ
کافیــه وقتى بـــ ـــراى تـو
پیرهــ ــن نو گــل گلــى اش را مــى پوشــد
فراموش کنـى بگویى
چــه زیبــآ شــده اى بــآنو!

دانلود پکیج باورنکردنی زناشویی

معجزه آسا

باور نمی کنید یک سر بزنید

یک کلیک فاصله دارید